Coalitie blokkeert tussentijdse evaluatie falend leerlingenvervoer

woensdag 29 november 2017

Woensdag 8 november, Debat in de Raad. Ingelast agendapunt: Leerlingenvervoer.
Twee moeders van kinderen met een beperking spreken in. Hun verhaal is schokkend. In de raadszaal kun je een speld horen vallen.

Vóór de zomer is het leerlingenvervoer opnieuw aanbesteed. Voor Baarn betekende dat: een andere vervoerder voor kinderen die naar een school voor speciaal onderwijs buiten Baarn gaan. Zorgwethouder Van Roshum had in een brief aan de raad gemeld dat er na de zomervakantie wat opstartproblemen waren geweest, maar dat die nu onder controle waren. Bijna alle klachten waren opgelost.
Onze zorgwoordvoerder Allal Ennahachi en zijn collega’s van de PvdA en de BOP hoorden van ouders heel andere verhalen. Een goede aanleiding voor een pittig gesprek met de wethouder tijdens de Debatraad van 8 november.

Dat bleek niet voor niets. Jennie Klijn en Alrieke Tillema deden als inspreker uit de doeken hoe het er in de dagelijkse praktijk aan toe gaat. Dat de bus ’s morgens te vroeg of juist te laat voor de deur staat. Dat er regelmatig nieuwe chauffeurs op de bus zitten die geen idee hebben hoe ze orde moeten houden in de bus. Dat sommige kinderen per dag uren onderweg zijn. Dat ze op verkeerde plaatsen worden afgezet. Dat bezorgde ouders worden afgesnauwd als ze de vervoerder bellen. En dat klagen bij de gemeente niets oplevert. Een waslijst aan onregelmatigheden die diep ingrijpen in het leven van deze kwetsbare kinderen en hun ouders.

Het relaas van de insprekers leek de wethouder te overvallen. Hij beloofde om in gesprek te gaan met de bezorgde ouders en riep op om klachten voortaan direct te melden bij het Loket Zorg & Welzijn, zodat hij er persoonlijk op kon toezien dat ze werden opgelost. Na enig aandringen van onze kant zegde de wethouder toe om alle ouders schriftelijk uit te nodigen voor een gesprek.

Voor de PvdA en GroenLinks waren deze toezeggingen niet voldoende. In een motie vroegen wij het college om snel te onderzoeken in hoeverre de vervoerder zich aan de contracteisen houdt. Je kunt klachten wel oplossen, maar de ervaring leert dat ze het topje van de ijsberg vormen. Minder mondige ouders durven vaak niet eens te klagen.
De coalitiepartijen wilden hier niets van weten. Niet terugkijken, maar gewoon zorgen dat de klachten verdwijnen, klonk het. Dat lijkt daadkrachtig, maar eigenlijk betekent het gewoon: "We scheppen de boot leeg, maar we sporen het lek niet op." En dan blijf je dus scheppen.

De wethouder had ook nog een interessant argument. "Het is te vroeg om te evalueren, want het contract is voor meerdere jaren afgesloten." Met andere woorden: we kijken tegen de tijd dat er opnieuw moet worden aanbesteed wel eens verder. Daarmee neemt hij een enorm risico. Ouders moeten hun kinderen nog jaren uit handen geven aan een vervoerder die blijkbaar zijn zaken niet op orde heeft. Zeer verontrustend.

Klachten zijn bijna altijd symptomen van dieper liggende problemen. De verhalen die ouders ons vertellen wijzen daar ook op.
Uit oogpunt van efficiency worden steeds grotere contracten aanbesteed. Voor vervoerders levert dat grote financiële risico’s op. Als je niet scherp inschrijft en daardoor contracten misloopt, zit je meteen diep in de problemen. Een vervoerder zal dit risico proberen te verkleinen door zo weinig mogelijk chauffeurs vast in dienst te nemen en laag in te schrijven op zo veel mogelijk aanbestedingen.
Een vervoerder die meerdere contracten binnenhaalt heeft meteen al een tekort aan vaste chauffeurs. Zeker in geval van ziekte. Hij zal met spoed tijdelijke krachten moeten aannemen en die in recordtijd moeten klaarstomen voor het werk. En daar gaat het fout, want chauffeur zijn is een vak en chauffeur zijn in een bus met kwetsbare kinderen is een moeilijk vak. Eén van de insprekers verwoordde beeldend welke tenenkrommende situaties dat kan opleveren: toen de vaste chauffeur ziek was, kwam er een voormalige patatboer uit Bunschoten op de bus die de beste bedoelingen had, maar geen idee wat hem te wachten stond. Zo iemand moet dan een bus veilig besturen, in de spits de snelste route zoeken, drukke kinderen in toom houden en ook nog eens vriendelijk blijven. Ga er maar aan staan…

Helaas: de coalitie blokkeert een tussentijdse evaluatie naar het falende leerlingenvervoer.

Daarmee is voor GroenLinks Baarn de kous niet af. Onze mensen blijven in contact met de ouders. Als de problemen niet structureel worden opgelost, trekken we opnieuw aan de bel.

Jeroen Bosman
Steunfractielid GroenLinks Baarn

GroenLinks blogt

Wilt u reageren?
Stuur GroenLinks een e-mail via onderstaande knop.

Blogarchief