Cultuurhuis 2.0

woensdag 14 september 2016

Stel je eens voor….
Een plek waar je even binnen kunt lopen om de krant te lezen, een kop koffie te drinken en waar je voor je het weet in gesprek raakt met andere Baarnaars. Een plek waar je kunt genieten van kunst en cultuur in de breedste zin van het woord. Een plek waar aandacht is voor ontmoeting tussen oude en nieuwe Baarnaars. Waar jong en oud begeleid worden met taal. Een plek waar samen muziek gemaakt wordt. Waar inspirerende lezingen gegeven worden. Een plek waar radio en televisie gemaakt wordt. Een plek waar je een mooie ontmoeting nog even na kunt praten in het mediacafé.

Dat is zoals ik me de nieuwe Speeldoos voorstel. En wat zou het mooi zijn als deze bruisende plek, waar jong en oud terecht kunnen voor cultuur, educatie en ontmoeting, op een prachtige plek in het centrum van Baarn zou staan.

GroenLinks heeft al eerder gepleit voor een Cultuurhuis op de Brink. In 2015 hebben wij een motie ingediend om Stichting Welzijn Baarn samen met de bibliotheek onder te brengen in een multifunctioneel gebouw. Inmiddels ligt er een voorstel om de bibliotheek te verplaatsen naar het gebouw van de Speeldoos. Om dit mogelijk te maken is er een enorme verbouwing nodig die enkele miljoenen euro’s gaat kosten. Een investering die wat GroenLinks betreft gerechtvaardigd is op het moment dat hiermee een plek ontstaat die zorgt voor verbinding. Een plek met allure waar alle Baarnaars zich thuis voelen. Kortom, een bruisend dorpshart.

Ik twijfel of de plek waar de Speeldoos nu staat, ooit een bruisend dorpshart kan worden voor Baarn. Ons dorpshart ligt op de Brink en niet aan de Rembrandtlaan. En dit plaatst ons voor een enorm dilemma. Een nieuwe Speeldoos bouwen op de Brink kost zeker het dubbele ten opzichte van de verbouwing aan de Rembrandtlaan. De vraag is dan ook of we dit als gemeenschap kunnen en willen betalen. Tegelijkertijd bekruipt mij, bij de optie voor de Rembrandtlaan, het gevoel dat we kiezen voor een oplossing waar eigenlijk niemand echt blij mee is. Dat deze keuze puur gebaseerd is op het financiële plaatje en niet op wat het beste is voor Baarn. Een paar schoenen die knellen kopen omdat dit het goedkoopste paar is.

Maar misschien moeten de schoenen alleen nog wat ingelopen worden en blijkt na een tijdje dat het de juiste keuze is geweest. Nemen we die gok?
Kortom, een lastige keuze ligt voor. Vanavond vergadert de gemeenteraad over dit onderwerp tijdens het Debat in de Raad. GroenLinks bespreekt dit dilemma dan graag met de andere politieke partijen.

Heidi van Otten
Fractievoorzitter GroenLinks Baarn

GroenLinks blogt

Wilt u reageren?
Stuur GroenLinks een e-mail via onderstaande knop.

Blogarchief