Feuilleton baggerdepot bijna ten einde?

zondag 5 maart 2017

Precies een jaar geleden, in maart 2016, stelde de fractie van GroenLinks voor het eerst kritische vragen aan het college over het baggerdepot aan het Zuidereind. In dat depot, gelegen in een beschermd broedgebied, lag verontreinigde baggerspecie die daar nooit had mogen worden opgeslagen. We maakten ons grote zorgen over de bodem.

Inmiddels is een jaar verstreken. In dat jaar heeft zich een waar kat-en-muisspel afgespeeld tussen de gemeente Baarn en de handhaver (RUD) aan de ene kant en de aannemer (Schilder B.V.) en de vergunninghouder (Geologistiek B.V.) aan de andere kant.
Na veel touwtrekken legde de gemeente dwangsommen op. Keer op keer zag de gemeente zich genoodzaakt de deadline voor het innen van die dwangsommen te verschuiven omdat Geologistiek en Schilder problemen hadden om de verontreinigde baggerspecie kwijt te raken.

Het was soms moeilijk om ons geduld niet te verliezen. Tegelijkertijd begrepen we dat omzichtig manoeuvreren nodig was om te voorkomen dat Geologistiek en Schilder de kont tegen de krib zouden gooien.
Wel hielden we voortdurend druk op de ketel met schriftelijke en mondelinge vragen. Gaandeweg keek de hele raad automatisch onze kant op als het baggerdepot ter sprake kwam.

Ere wie ere toekomt: toen we het onderwerp eenmaal op de agenda hadden gezet, heeft de wethouder er hard aan getrokken. En nu, vlak voor het begin van het broedseizoen, lijkt het er warempel op dat de bodem van het baggerdepot is bereikt. Uiteraard checken we nog even of dit klopt. En hoe het staat met de ondergrond.

Dit hele feuilleton toont maar weer eens aan waarom het zo belangrijk is dat de raad haar controlerende taak serieus neemt.
De fractie van GroenLinks zal dat blijven doen. Zeker als het gaat om onze kwetsbare leefomgeving.

Jeroen Bosman
Steunfractielid GroenLinks Baarn

GroenLinks blogt

Wilt u reageren?
Stuur GroenLinks een e-mail via onderstaande knop.

Blogarchief