GroenLinks Baarn geschokt door kaalslag in de Laanstraat

zaterdag 4 november 2017

Afgelopen week hebben we met stijgende verbazing gekeken naar het steeds groter aantal bomen in de Laanstraat dat gekapt werd. Dat er enkele bomen moesten wijken voor de nieuwe inrichting van de Laanstraat was ons bekend, maar dat het de bedoeling was om 36 bomen te kappen was voor ons een verrassing. GroenLinks vindt dat we bomen en ander groen moeten koesteren. Het draagt bij aan de leefbaarheid in onze steden en dorpen. Zonder bomen is er geen leven. Daarom vinden wij het ook onbegrijpelijk dat er om cosmetische redenen zomaar, zonder pardon 36 gezonde bomen worden omgekapt.

Tegelijkertijd met ons gevoel van verbazing, ontstond er ook een gevoel van onrust. In januari hebben wij namelijk ingestemd met het herinrichtingsplan voor de Laanstraat en een deel van de Brinkstraat. Hebben wij daarmee ook ingestemd met de kap van 36 bomen? Natuurlijk niet, dat zou GroenLinks nooit zonder slag of stoot doen.

Bij het eerste ontwerp dat in december aan de raad is gepresenteerd, was duidelijk dat enkele bomen zouden worden gekapt, verplaatst en nieuwe werden geplant. De zorg die wij op dat moment hadden over het verdwijnen van het groen in de winkelstraat, werd weggenomen door uitspraken van de betrokken landschapsarchitect. Zij sprak over het belang van groen in de Laanstraat: "Bomen geven de gezelligheid en het groene karakter en dat is iets wat je moet koesteren in een winkelstraat. (…) Die bomen willen we dan ook voor het overgrote deel gewoon handhaven in het straatbeeld. (…) Op sommige plekken willen we ze iets verplaatsen, zodat het doorgaande beeld van de hele straat intact blijft." Het collegevoorstel uit maart 2017 sluit aan bij dit beeld. Hierin staat: "Enkele bomen worden verwijderd en/of vervangen of verplaatst. Van de overige bomen wordt de groeiplaats verbeterd." Van de circa 65 bomen in de Laanstraat er 36 kappen lijkt ons niet onder de definitie van enkele te vallen.

Terugkijkend komen wij tot de conclusie dat we ons hebben laten misleiden door mooie woorden van het college. Over het verdwijnen van nog meer bomen bij de zogenaamde 'pleintjes' is de raad geïnformeerd via de bijlage van de bijlage bij een e-mail uit maart. Het betreft een bericht over de planning van de werkzaamheden, waar en passant de aangepaste ontwerpen voor de 'pleintjes' in de Laanstraat waren bijgevoegd. Een brief van het college die in de raad van april niet op de agenda stond omdat de raadsvergadering van april verviel door gebrek aan voorstellen vanuit het college. Niet erg transparant dus.

De communicatie richting inwoners is evenmin transparant. Er wordt door de gemeente gesproken over "Werkzaamheden aan bomen in het centrum". "Binnen de herinrichting worden er ook een aantal bomen gekapt, verplaatst en enkele geplant." Deze communicatie roept een ander beeld op dan de realiteit laat zien, namelijk het kappen van 36 bomen. De vele reacties die wij hebben ontvangen van inwoners en ander winkelend publiek, maar ook van ondernemers en winkelmedewerkers zijn dan ook overwegend negatief.

GroenLinks wil opheldering van het college. Waarom is gekozen voor deze kaalslag? Waarom is hier niet transparant over gecommuniceerd? En nog veel belangrijker, hoe brengen we het groen terug in de Laanstraat?

Heidi van Otten
Fractievoorzitter GroenLinks Baarn

GroenLinks blogt

Wilt u reageren?
Stuur GroenLinks een e-mail via onderstaande knop.

Blogarchief