Hoofdpijndossiers

donderdag 18 januari 2018

Wethouder Jansma heeft het maar druk deze dagen. Hij maakt haast om een aantal hoofdpijndossiers op te lossen. Hoofdpijndossiers die zijn voorgangers uit de VVD hebben gecreƫerd. Noordschil, Wiekslag, Pijnenburg, Kooijhoek, Wintertuin.
Zijn geestverwanten in de raad klappen zich de handen stuk om zoveel daadkracht en hopen op 21 maart door de kiezer te worden beloond.

Intussen hebben we het wel over grote ingrepen op Baarns grondgebied. Ingrepen die soms vervelende bijwerkingen hebben. En soms ook nog eens veel geld kosten. Geld dat we anders - en beter - hadden kunnen besteden.
Hoofdpijndossiers oplossen klinkt goed, maar de kernvraag blijft: wordt Baarn er beter van? En dat is niet altijd zo.

Om het geheugen even op te frissen:
  • De wethouder wil dolgraag bouwen op de Noordschil. Als hij dat niet doet, kost het de gemeente veel geld. Maar de Noordschil grenst aan de A1 met voortrazend verkeer dat zorgt voor de uitstoot van geluid, fijnstof en roet. En dat schaadt de gezondheid van de toekomstige bewoners.
  • Het gasontvangststation naast de Wiekslag wordt verplaatst. Dat had veel voeten in aarde. En terecht, want het kost de Baarnse gemeenschap 1,6 miljoen euro. Tegelijkertijd houdt de partij die hoofdverantwoordelijk is voor deze blunder - de VVD - strikt vast aan het niet verhogen van de OZB.
  • De eigenaar van landgoed Pijnenburg heeft zijn zin gekregen. Hij kan voorlopig door met zijn plannen voor een theehuis op weiland Overbosch. Met desastreuze gevolgen voor de natuur. En tegen de wil van de overgrote meerderheid van de bewoners van Lage Vuursche. Het grenst aan arrogantie om als verantwoordelijk wethouder dan samen met de landeigenaar een boekje over de das omhoog te houden en daarvan een foto in de openbaarheid te brengen.

En deze maand staan de Kooijhoek en de Wintertuin op de raadsagenda.

Zoals bekend is de gemeente verwikkeld in een langlopend juridisch geschil met DAV, de projectontwikkelaar die het Laanplein op de schop zou gaan nemen. Ingaan op de details voert hier te ver, maar het komt erop neer dat het de wethouder goed zou uitkomen om nog vóór de verkiezingen een alternatief plan in gang te zetten.

Dat plan ligt nu voor. De huidige Aldi maakt plaats voor woningbouw en een paar extra parkeerplaatsen. Op de plaats waar nu garage Kooij staat in te storten komt een nieuwe, grotere Aldi. Aan de kant van de Eemnesserweg verrijst een appartementenblok met een hoogte van 13 meter.

De fractie van GroenLinks zit met dit plan in haar maag. Dat er wat moet gebeuren is duidelijk, want zó kan het niet langer. Maar in de haast om het dossier Kooijhoek op te lossen ligt er nu een plan dat niet goed in de omgeving past. Tekenend is dat de toekomstige buurman van het nieuwe appartementenblok, makelaar Prins, nu met plannen komt om haar karakteristieke pand af te breken en te vervangen door nieuwbouw die aansluit bij dat appartementenblok.
De gebruikelijke gang van zaken is dat een nieuwbouwplan in de omgeving moet passen. Hier ziet de omgeving zich gedwongen om zich aan te passen bij het nieuwbouwplan. En dat voelt niet goed.

Meer enthousiasme kunnen we opbrengen voor de plannen met de Wintertuin. Na tien jaar leegstand - en tonnen aan gemiste huuropbrengsten - lijkt die eindelijk een bestemming te krijgen. Living Story wil in de kas twee escape rooms met lichte horeca creëren en neemt de geschiedenis van de Wintertuin en het Cantonspark daarbij als uitgangspunt. Daarbij wordt nadrukkelijk samengewerkt met de Vrienden van het Cantonspark. En ook de omwonenden worden meegenomen in de plannen. Zo zien we het graag.

Grote uitdaging is de beheersing van geluid en binnenklimaat in de kas. De gemeente is en blijft eigenaar van de Wintertuin en investeert daar terecht 400.000 euro in. Maar dan nog kan de temperatuur in de kas op warme zomerdagen oplopen tot ver boven de veertig graden.
De ondernemer heeft daar iets op gevonden: een groene wand met planten die in een doek zijn geweven. Dat tempert de extremen in de temperatuur, dempt het geluid en ziet er ook nog eens fraai uit.

Zo’n groene wand kost per saldo 23.500 euro extra.
Wij vinden dat die investering deel moet uitmaken van de maatregelen die de gemeente treft om de kas fatsoenlijk te kunnen verhuren. En het lijkt erop dat de meerderheid van de raad dat met ons eens is. Zelfs de VVD-fractie. En terecht. Want het zou doodzonde zijn als het niet lukt om de Wintertuin te exploiteren omdat we de hand op de knip houden bij het verbeteren van het binnenklimaat. 23.500 euro extra is een veel zinniger besteding van gemeenschapsgeld dan al die miljoenen die nu van ons af gaan omdat VVD-wethouders in het verleden met hun hoofd in de wolken liepen. Daar krijg je namelijk hoofdpijn van.

Jeroen Bosman
Steunfractielid GroenLinks Baarn

GroenLinks blogt

Wilt u reageren?
Stuur GroenLinks een e-mail via onderstaande knop.

Blogarchief