Isoleren kan je leren

vrijdag 4 december 2015

Ter gelegenheid van de Klimaattop in Parijs trakteert GroenLinks Baarn u tot 11 december wekelijks op een inspirerende blog. Vandaag:
Isoleren kan je leren

Zo’n acht jaar geleden waren mijn vriendin en ik op zoek naar een huis. We lieten ons oog vallen op een huis uit 1928 hier in Baarn. Een huis met karakter en charme, maar ook een huis uit een tijd met andere isolatie-normen dan tegenwoordig. De vensters waren weliswaar reeds gevuld met dubbel glas, maar de muren, het dak en de vloer waren minimaal tot niet geïsoleerd.

Het was dus de hoogste tijd om dit eens grondig aan te pakken. Natuurlijk om energie te besparen, maar ook om het wooncomfort te verhogen en te besparen op onze energiekosten. Maar waar te beginnen? Eerst de muren na-isoleren, of toch het dak of misschien de vloer? En welke materialen konden we het beste gebruiken?

Gelukkig ben ik lid van EnergiekBaarn, waar we kennis en kunde met elkaar kunnen delen. Meerdere leden bleken behoefte te hebben aan het na-isoleren van hun huis, en we zijn samen een werkgroep gestart. Door samen te werken leerden we van elkaars vragen. Ook zaken waar ik persoonlijk niet aan had gedacht werden hierdoor duidelijk. Zo was in ons geval slechts één materiaal mogelijk voor de spouwmuurisolatie, wegens de smalle spouw.

Na goed evalueren en in overleg met elkaar besloten we uiteindelijk een van de aanbieders de opdracht te gunnen. Binnen een mum van tijd waren onze spouwmuren gevuld. Het resultaat was meteen merkbaar in huis. De CV-installatie slaat minder vaak aan en het voelt tijdens koude dagen behaaglijker dan eerst. Ook de energierekening is omlaag bijgesteld, hoewel dat natuurlijk ook te maken heeft met andere factoren zoals de afgelopen milde winter.

Het isoleren smaakte in ieder geval naar meer. Onze zolder is inmiddels ook goed warm ingepakt.

Maurice van der Valk

GroenLinks blogt

Wilt u reageren?
Stuur GroenLinks een e-mail via onderstaande knop.

Blogarchief