Om erger te voorkomen

maandag 3 juli 2017

GroenLinks zit in de gemeenteraad met een duidelijke missie. Wij zoeken steeds naar meerderheden voor voorstellen die Baarn duurzamer, socialer en verdraagzamer maken.
Soms wordt dat mooie streven ingehaald door de harde realiteit. Dan moet je je opeens buigen over voorstellen die erger moeten voorkomen. De vraag is dan: houd je een mooi betoog voor de b├╝hne over je idealen of neem je verantwoordelijkheid voor een niet-ideale oplossing?

Tijdens de laatste Besluitraad stonden twee van zulke 'lelijke' voorstellen op de agenda.
Het eerste was het voorstel om groen licht te geven aan het voornemen van theater De Speeldoos, de bibliotheek en de Volksuniversiteit om samen verder te gaan in het pand van De Speeldoos. Het pand van de bibliotheek komt dan vrij voor de vrijwilligersorganisaties.
Dit voorstel is uit nood geboren. Zowel De Speeldoos als de bibliotheek zitten te ruim in hun jasje en kunnen de huisvestingslasten op lange termijn niet dragen. Door samen te gaan verwachten ze hun begrotingen weer op orde te krijgen. Met één groot nadeel: de bibliotheek verdwijnt uit het centrum. Dat is een aderlating voor met name ouderen die nu na een bezoekje aan de winkelstraat of de markt meteen even naar de bieb gaan.
GroenLinks heeft nooit een geheim gemaakt van haar gedroomde oplossing: een cultuurhuis in het dorp dat een forse impuls geeft aan de zo gewenste levendigheid in de centrum. Maar de investeringen die dat vergt zijn niet zonder risico. Daarvoor kregen we de handen niet op elkaar.
Een andere mogelijkheid - de situatie laten zoals ze is - levert nu geen pijn voor de gebruikers op, maar wel exploitatietekorten die uit de gemeentekas moeten worden aangezuiverd. Dat blijft niet eeuwig goed gaan. Toch pleitten sommige lokale partijen voor deze optie. Ze wilden over een paar jaar opnieuw kijken hoe de vlag ervoor staat. Daarmee blokkeer je wel voor jaren de mogelijkheden van de culturele instellingen om naar de toekomst te kijken.
Onze fractievoorzitter Heidi van Otten liet weten dat GroenLinks lang twijfelde. Dat ronduit toegeven is misschien niet gebruikelijk, maar wel zo eerlijk. Doorslag gaf uiteindelijk het besef dat het niet te verkopen is om jaren achtereen gemeenschapsgeld te steken in tekorten op de begroting en de instellingen in onzekerheid te laten. De directies van de instellingen hadden na afloop alle begrip voor onze twijfels, maar waardeerden het enorm dat we uiteindelijk onze verantwoordelijkheid namen en het voorstel steunden.

Vervolgens kwam het voorstel ter tafel om de ontwikkeling van de Kooijhoek alsnog te gunnen aan projectontwikkelaar DAV. In dat voorstel maakt de ruïne van de Kooijgarage plaats voor een nieuwe, grotere Aldi, 20 appartementen, een bedrijfsruimte plus woning en uitbreiding van het aantal parkeerplaatsen. Op het eerste gezicht geen voorstel om recht uit het hart ja op te zeggen. De gemeente steggelt immers al jaren met DAV over de afwikkeling van de destijds jammerlijk gesneuvelde plannen voor een volledige herontwikkeling van het gebied rond het parkeerterrein Laanstraat. DAV eist via de rechter geld van de gemeente omdat het inkomsten heeft misgelopen; de gemeente op haar beurt eist geld van DAV omdat het de Kooijgarage niet wil terugkopen.
De mooiste oplossing zou zijn om met een schone lei te beginnen: een nieuw plan en een nieuwe ontwikkelaar. Maar dat gaat de inwoners van Baarn heel veel geld kosten.
En ook hier is niets doen uiteindelijk geen optie. Dan kijkt de bevolking van Baarn nog vijf tot tien jaar aan tegen een bouwval. En dat leidt waarschijnlijk niet tot inperking van de financiële strop, want de rechtszaken gaan gewoon door en de uitkomst is onzeker. Door de boel weer in beweging te zetten, toont de gemeente in ieder geval haar wil om eruit te komen. Dat verkleint de kans dat de inwoners de hoofdprijs moeten betalen aanzienlijk. Voor ons reden om - met gepaste tegenzin - vóór het voorstel te stemmen.

Stemmen voor 'lelijke' oplossingen om erger te voorkomen. Ook dat is politiek. Je kunt ervoor kiezen om langs de kant "Schande!" te roepen en je handen schoon te houden. Je kunt ook vuile handen maken om fouten uit het verleden te herstellen. Dat is iedere keer weer een kwestie van afwegen. In dit geval kozen wij voor het laatste.

Jeroen Bosman
Steunfractielid GroenLinks Baarn

GroenLinks blogt

Wilt u reageren?
Stuur GroenLinks een e-mail via onderstaande knop.

Blogarchief