Voedsel en klimaat

vrijdag 11 december 2015

Ter gelegenheid van de Klimaattop in Parijs trakteert GroenLinks Baarn u wekelijks op een inspirerende blog. Vandaag de laatste:
Voedsel en klimaat

Voedsel en klimaat hebben heel veel met elkaar te maken. Dat is vrij algemeen bekend. Een boer is voor een goede opbrengst van zijn land afhankelijk van de weersomstandigheden. Als het op de verkeerde momenten in het groeiseizoen te nat, te droog, te warm of te koud is, dan loopt hij het risico dat zijn oogst mislukt.

Ons land ligt in een gematigde klimaatzone; een iets hogere of lagere gemiddelde temperatuur dan wel een beetje meer of minder jaarlijkse regenval, zal hier niet zo snel rampzalige gevolgen hebben. Dat ligt anders in de tropische gebieden die nu al regelmatig getroffen worden door lange droogteperiodes. Daar kan een paar graden temperatuurstijging ten gevolge van klimaatverandering desastreus uitpakken voor de mensen die daar moeten leven van wat het land voortbrengt.

Tot zover de invloed van het klimaat op ons voedsel. Laten we ook eens andersom kijken naar de invloed van ons voedsel op het klimaat. Onze voedselkeuze blijkt namelijk van grote invloed te zijn op de uitstoot van verschillende soorten broeikasgassen die klimaatverandering veroorzaken. Dat is veel minder algemeen bekend.

Een groep Europese onderzoekers heeft onlangs berekend dat de veeteelt ruim 80% van de totale agrarische uitstoot van broeikasgassen in Europa voor zijn rekening neemt. Een belangrijke factor hierbij is dat voor de productie van elke kilo vleeseiwit niet minder dan vijf tot zeven kilo plantaardig eiwit nodig is. Minder vlees eten is dus niet alleen goed voor de gezondheid, maar ook heel goed voor het klimaat.

Ook bij de inkoop van groente en fruit kunnen we het klimaat sparen door zo veel mogelijk producten van het seizoen te kopen. Dus geen aardbeien die in de winter uit verre oorden ingevlogen moeten worden. Aan de groenten en fruit die in de winkel liggen kun je meestal niet zo gemakkelijk zien hoeveel energie het gekost heeft om deze te telen en te vervoeren. Milieu Centraal heeft daarom een groente- en fruitkalender gemaakt met voor iedere maand een lijstje van de beste keuzes. De genoemde website bevat trouwens nog veel meer praktische tips die we in onze eigen omgeving kunnen gebruiken in de strijd tegen klimaatverandering.

Wim Genuit

GroenLinks blogt

Wilt u reageren?
Stuur GroenLinks een e-mail via onderstaande knop.

Blogarchief