Baarn bijna Fairtrade

zondag 20 maart 2016, door: Sylvia Birnie

Tijdens een ledenavond van GroenLinks Baarn constateerde Henk Zandvliet, voorzitter van de werkgroep Fairtrade Gemeente De Bilt, dat Baarn eigenlijk al aan bijna alle eisen voldoet om zich Fairtrade Gemeente te mogen noemen. 'De enige twee stappen die nog gezet moeten worden zijn het oprichten van een werkgroep die alle Fairtrade inspanningen in Baarn inventariseert en doorgeeft aan de organisatie die het keurmerk uitgeeft en de gemeente die zich positief uitspreekt over dit initiatief.'

Een Fairtrade Gemeente is een gemeente waarin inwoners, winkeliers, ondernemers en de lokale overheid zich samen inzetten om de handel wereldwijd eerlijker te maken. Dat doen ze in eerste instantie door eerlijke producten te verkopen of te gebruiken. Dat is voor iedereen voordelig. Boeren en andere producenten in ontwikkelingslanden krijgen een eerlijke prijs voor hun product en kunnen zo een menswaardig bestaan opbouwen. Nederlandse ondernemers kunnen zich onderscheiden van hun concurrenten en consumenten dragen bij aan het verbeteren van de positie van mensen in ontwikkelingslanden.

Naast het gebruik en de verkoop van Fairtrade producten in organisaties, bedrijven en winkels, stimuleert de werkgroep Fairtrade Gemeente allerhande initiatieven die een bijdrage leveren aan een betere wereld. Zo kan de werkgroep informatieve lessen geven op scholen of een prijs uitreiken aan een bedrijf dat sociaal beleid en duurzaamheid hoog in het vaandel heeft staan. Ook via kerken en andere maatschappelijke organisaties kan de Fairtrade-gedachte in praktijk gebracht worden. Hoewel de mogelijkheden eindeloos zijn, hebben ze een ding gemeenschappelijk: de wereld wordt er een stukje mooier van.

Op dit moment telt Nederland 65 Fairtrade Gemeentes en Utrecht is zelfs Fairtrade provincie! Hoog tijd dus dat de gemeente Baarn zich hierbij aansluit!

Wilt u op de hoogte blijven van de ontwikkelingen in Baarn of wilt u zich aansluiten bij de werkgroep? Neem dan contact op met Maurice van der Valk.