Baarn vervangt schadelijke rubberkorrels op kunstgrasvelden

zaterdag 25 februari 2017, door: Heidi van Otten

Donderdag 23 februari was Baarn landelijk in het nieuws: de gemeenteraad heeft besloten de rubberkorrels op kunstgrasvelden te laten verwijderen. Er komt een alternatief dat minder schadelijk is voor gezondheid en milieu. Het besluit is genomen naar aanleiding van een gezamenlijke motie van de BOP, GroenLinks, D66, PvdA, LTS en CU/SGP.

De discussie rondom rubberkorrels op kunstgrasvelden loopt al maanden. Deze rubberkorrels, die gemaakt worden van oude autobanden, bevatten giftige stoffen als PAK’s, bisofenol A, weekmakers, metalen en benzothiazolen. Deze stoffen zijn bij hoge concentraties schadelijk voor gezondheid en milieu, maar volgens het RIVM staat niet vast dat dergelijke hoge concentraties vrijkomen bij het spelen op kunstgrasvelden met deze korrels. Wij willen echter geen enkel risico nemen.

Voor GroenLinks Baarn zijn er voldoende twijfels om het zekere voor het onzekere te nemen. Met de gezondheid, zeker die van kinderen, neem je geen risico’s. De effecten van dergelijke giftige stoffen zullen pas op langere termijn zichtbaar worden. Niet voor niets gelden voor consumentenproducten en speelgoed zware normen en we vinden het vreemd dat deze officieel niet gelden voor kunstgrasvelden.

We zijn daarom blij dat deze motie door een meerderheid van de raad werd gesteund. Baarn loopt hiermee voorop en we verwachten dat er meer gemeenten zullen volgen.