BLOG: Tiny House in Baarn

zaterdag 9 maart 2019, door: Heidi van Otten

GroenLinks Baarn is voorstander van nieuwe vormen van wonen die beter aansluiten bij de wensen van bewoners. Niet alleen maar groter en luxer, maar soms ook kleiner en dichter bij de natuur. Tiny Houses zijn hiervan een voorbeeld: betaalbare, kleine woningen die vrijwel geheel zelfvoorzienend zijn. Doordat deze woningen ook verplaatsbaar zijn, passen ze goed bij zogenaamde pauzelandschappen. Dit zijn plekken die in de toekomst worden (her)ontwikkeld, maar nu min of meer braak liggen. We waren blij verrast dat ook in Baarn een Tiny House te vinden is. Lees hier het verhaal van de twee bewoners!

Wonen in een Tiny House is voor een groeiende groep mensen een droom. Inmiddels zijn wij - Jeannette en Hannah, twee zussen uit Baarn - aan het beleven hoe het is om in zo’n huisje te wonen. Afgelopen november hebben wij onze intrek genomen in ons zelfgebouwde Tiny House op wielen. Graag delen wij een stukje van onze ervaringen.

Wat was onze drijfveer om in een Tiny House te gaan wonen? De filosofie achter tiny house living spreekt ons sterk aan. Het gaat om gedachten als genoegen nemen met genoeg, weer meer buiten je huis leven en ‘groen’ bouwen. Het huisje is dan ook zo veel mogelijk gebouwd met duurzame, ecologische en gerecyclede bouwmaterialen. Daarbij hopen we uiteindelijk te kunnen leven op een manier die zo min mogelijk belastend is voor de wereld om ons heen. Wat begon als idealistisch plan is voor ons een werkelijkheid geworden die ons heel goed bevalt. Concreet waren we beiden op zoek naar woonruimte in de omgeving van Baarn (waar we wat mantelzorg verlenen en zelf de afgelopen 6 jaar gewoond hebben). Ook is het van jongs af aan een droom geweest om op een rustige plek in het groen te wonen en zo ontstond in 2017 het plan om ons eigen zelfvoorzienende huis op wielen te gaan ontwerpen en bouwen. 1 april vorig jaar werd de Tiny House-trailer waarop we het huisje gebouwd hebben geleverd. Een spannende dag natuurlijk en de eerste concrete stap op weg naar ons ideaal: comfortabel leven in een bescheiden, verplaatsbaar hypotheekvrij huis op wielen waar je alles zelf kunt repareren. De datum bleek geen grap: 1 april was de start van 7 maanden zagen, meten, schroeven, schilderen, kitten en nog veel meer van hetzelfde.

Geen van ons tweeën had achtergrond in de bouw en we hadden minimale kluservaring voordat we aan de bouw begonnen. Hannah is 20 en heeft na het VWO een tussenjaar gedaan als jongerenwerker. Op dit moment werkt ze parttime bij een ouderenresidentie in Baarn en legt zij zich toe op houtbewerking en het zelfvoorzienend maken van het huisje. Jeannette is 30 en werkzaam als freelance taalkundige en beëdigd vertaler. We hebben een hond van 9 jaar oud, die erg graag meegaat op lange boswandelingen. Het bouwen van een huis was best wel een hele uitdaging. Internet was in deze tijd onze beste vriend. Het is verbazingwekkend hoe ver je kunt komen met een goed boek, wat YouTube-filmpjes en eindeloos scrollen over klusfora. Uiteindelijk hebben we vrijwel alles zelf kunnen doen. Bij het leiding- en elektrawerk kregen we uitleg van een bevriende klusjesman. Het was voor ons bijzonder om te zien hoe je met een beetje doorzettingsvermogen toch ook zo’n groot project stap voor stap kunt voltooien.

Tiny House on Wheels
Ons huis valt in de categorie Tiny House on Wheels, die bestaat uit verplaatsbare mini-woningen. Het tiny house staat op een officiële tiny house-trailer met kenteken. Qua afmetingen is het 2,55m breed, 7,20m lang (met dissel 8,40m), 4,00m hoog vanaf de grond (20m2 woonoppervlak). Het weegt momenteel 2900 kg. Binnenkort is het huis volledig off-grid, wat inhoudt dat we niet op reguliere nutsvoorzieningen aangesloten hoeven worden en dus volledig zelfvoorzienend zijn.

Op dit moment staan we met ons huis op een bosrijke camping. Het wonen in de natuur vinden we fantastisch en brengt ons veel rust. We zijn inmiddels op zoek naar een mooie plek waar we voor een wat langere tijd kunnen verblijven. Aangezien ons huis, zoals eerder genoemd, volledig zelfvoorzienend is, zijn er weinig eisen waar rekening mee gehouden moet worden bij de plaatsing van het huisje. We zijn hard op zoek naar mogelijkheden op landgoederen o.i.d. om ons tiny house te plaatsen. We staan voor allerlei opties open en zijn in het bijzonder geïnteresseerd in constructies waarin we een klein stukje land kunnen pachten/huren, maar ook iets concreets aan het beheer/toezicht ervan kunnen bijdragen. Samen hebben we ons in het verleden met veel enthousiasme ingezet als vrijwilliger voor Staatsbosbeheer en ook hebben we ervaring in agrarische bedrijfsverzorging. Via Heidi van Otten is er een afspraak bij de Baarnse wethouder geregeld en de gemeente is bereid mee te denken wanneer we een geschikte plaats hebben kunnen vinden. Concreet zijn we op zoek naar een open plek van 30m2 die enigszins goed te bereiken is met een rijdend huis van 4 meter hoog. Pachtgrond, grond met een woonbestemming waar nog geen bouwvergunning voor is vrijgegeven en noem het maar op – we oriënteren ons zo breed mogelijk.

Vragen, tips en/of opmerkingen?
Mocht u naar aanleiding van bovenstaande informatie vragen, tips en/of opmerkingen hebben, schroom dan niet om contact op te nemen! We houden een Instagram-account bij waar we af en toe nieuwe ontwikkelingen wat betreft ons tiny house op delen: @tinythingsmattermost