Geen gasaansluitingen meer voor nieuwbouw in Baarn

zaterdag 27 januari 2018, door: Heidi van Otten

Deze week sprak de Tweede Kamer over gasloze nieuwbouw, iets waar ons kamerlid Liesbeth van Tongeren al jaren voor strijd. Na de recente aardbevingen in Groningen lijkt nu eindelijk het besef door te dringen dat we niet langer kunnen wachten. Volgende week besluit de Tweede Kamer om nieuwbouwwoningen niet langer aan te sluiten op het aardgasnet. Tijd om ook in Baarn tot actie over te gaan. Daarom dienen wij volgende week tijdens de gemeenteraadsvergadering een motie in.

Om al deze nieuwe woningen ook over 10 jaar nog aantrekkelijk te laten zijn, zullen we nu een aantal keuzes moeten maken. Niet alleen over het type woningen, maar ook over bijvoorbeeld energie. In de toekomst, in ieder geval na 2050, zullen alle woningen van het aardgas worden afgesloten. Nu we dit weten, kunnen we beter geen nieuwe woningen meer aansluiten op het aardgas.
Door nieuwbouwwoningen direct bij de bouw te voorzien van goede isolatie, zonnepanelen en  warmtepompinstallaties zorgen we voor duurzame, toekomstbestendige woningen. GroenLinks vindt het niet meer dan logisch dat we dit aan de voorkant regelen. Anders zadelen we de toekomstige bewoners over een aantal jaar op met onnodig hoge kosten voor omschakeling.

Tijdens de behandeling van een tweetal bouwprojecten in de gemeenteraad heeft fractievoorzitter Heidi van Otten de verantwoordelijk wethouder meermaals gevraagd naar de wijze waarop invulling gegeven wordt aan de duurzaamheidsambities die zijn vastgelegd in de Visie Wonen, de prestatie-afspraken met Eemland Wonen en het streven van de gemeente om in 2030 duurzaam klimaatneutraal te zijn. Het antwoord van wethouder Jansma was zeer onbevredigend.

Daarom zullen wij tijdens de raadsvergadering van woensdag 31 januari een motie indienen die het college oproept werk te maken van aardgasloos wonen. Nieuwbouwwoningen worden niet langer aangesloten op het aardgasnet en bij verbouwplannen wordt voorlichting gegeven over alternatieven voor  aardgas.