GroenLinks is verheugd over inwonertop Baarn

woensdag 21 juni 2017, door: Heidi van Otten

GroenLinks Baarn pleit al jaren voor meer wederzijdse betrokkenheid van inwoners en politiek. Eerdere pogingen om een G1000 of een Burgerbegroting te organiseren strandden door gebrek aan politiek lef. Inmiddels ziet een groot deel van de gemeenteraad de voordelen van het betrekken van inwoners en worden er diverse initiatieven genomen die daaraan bij gaan dragen.

Onze fractievoorzitter, Heidi van Otten, is mede-initiatiefnemer van het voorstel om jaarlijks drie thema-avonden te organiseren met een grote groep inwoners. Deze bijeenkomsten vinden plaats buiten het gemeentehuis. We gaan als het ware naar de mensen toe. Tijdens deze avonden kan een diversiteit aan onderwerpen aan de orde komen. Telkens een ander thema. Het liefst over zaken waarover nog niets op papier staat, zodat we vrij met elkaar van gedachten kunnen wisselen over wat nodig is voor Baarn.

Daarnaast heeft onze burgemeester het initiatief genomen om een heuse inwonertop te organiseren naar het model van de G1000. Hierbij worden 100 inwoners van Baarn, Lage Vuursche en Eembrugge op basis van loting uitgenodigd om een dag lang te praten over wat voor hen belangrijk is. Dit moet resulteren in concrete acties, door zowel de gemeente als de inwoners zelf. Zo ontstaat een gezamenlijke agenda voor Baarn.

GroenLinks Baarn zal er alles aan doen om deze nieuwe mogelijkheden van burgerparticipatie te bevorderen en te laten slagen.