GroenLinks stelt vragen over misstanden bij de gemeenschappelijke Sociale Dienst

donderdag 25 januari 2018, door: Jeroen Bosman

Onrust bij de BBS, de gemeenschappelijke Sociale Dienst van Baarn, Bunschoten en Soest. Een medewerker kaart onregelmatigheden aan en wordt uiteindelijk ontslagen vanwege 'verstoorde arbeidsverhoudingen'.
Een raadswerkgroep in Soest onder leiding van GroenLinks-fractievoorzitter Rosan Coppes buigt zich over de zaak. Een deel van de kritiek van de medewerker wordt weerlegd, maar enkele opmerkingen blijken hout te snijden. De hele gang van zaken roept de vraag op of de medewerker niet als klokkenluider had moeten worden aangemerkt.

De raadswerkgroep concludeert dat "de gang van zaken vragen oproept over de bedrijfscultuur bij BBS" en dat "niet op constructieve wijze met kritische vragen en opmerkingen omgegaan".
Op basis van de conclusies van de raadswerkgroep besluit wethouder Adriani uiteindelijk de eer aan zichzelf te houden.

GroenLinks Baarn pleit al jaren voor een menselijker behandeling van cliënten van de BBS. Wij geloven dat verreweg de meeste cliënten gemotiveerd zijn om in de samenleving mee te draaien. Door die intrinsieke motivatie te activeren bereik je volgens ons meer dan met onder druk zetten van cliënten.

De BBS werkt naar eigen zeggen aan verbetering van de bejegening van cliënten. Dan helpt het niet als er twijfels zijn over de cultuur op de werkvloer en er onrust op de werkvloer ontstaat. Reden voor onze fractie om volgende week mondelinge vragen te stellen aan wethouder De Koning, die namens de gemeente Baarn in het bestuur van de BBS zit.