GroenLinks wil af van zwerfafval en plastic soep

woensdag 31 januari 2018, door: Heidi van Otten

Zwerfafval is een hardnekkig probleem: overal tref je het aan. Met een eenvoudige oplossing kan het zwerfafval sterk verminderen: statiegeld op plastic flesjes en blikjes. Grote plastic flessen hebben gelukkig al statiegeld. Maar dit betreft maar een kleine hoeveelheid van het totale aantal flesjes en blikjes. Je ziet ze op straat en in de natuur. En op stranden. Veel mensen ergeren zich eraan. In zeeën en oceanen is er de ‘plastic soep’: eindeloze hoeveelheden plastic afval dat bijeen klit en zeer schadelijk is voor het leven in het water.

Al een poosje is er de Statiegeld Alliantie die hier wat aan wil doen. Als veel organisaties zich aansluiten komt er voldoende druk op de verpakkingsindustrie en de supermarkten om dat statiegeld op kleine flesjes en blikjes in te voeren. Dat begint langzamerhand te komen. Al heel wat gemeenten hebben zich aangesloten bij de alliantie en GroenLinks wil heel graag dat Baarn dat ook gaat doen. In maart wordt er in de Tweede Kamer gepraat over statiegeld en als maar genoeg mensen en organisaties zich roeren, kan er werk worden gemaakt van een statiegeldregeling.

GroenLinks heeft een motie ingediend bij de gemeenteraad om het zover te laten komen.
Aanstaande woensdag komt hij in stemming. We hopen van harte dat de andere partijen het belang hiervan inzien en dat de motie wordt aangenomen.