GroenLinks wil bibliotheek in het centrum

dinsdag 20 maart 2018, door: Heidi van Otten

De afgelopen weken krijgen wij veel vragen over ons standpunt over de bibliotheek. Deze zouden wij graag behouden voor het centrum. Helaas is door de meerderheid van de raad besloten om deze te verplaatsen naar de locatie Speeldoos aan de Rembrandtlaan.

In september 2016 besloot de coalitie om het voorstel "Samenwerking Speeldoos en Bibliotheek" van de agenda te halen. Daarmee hebben zij de overige fracties de mogelijkheid ontnomen om over het voorstel te spreken. Tegelijkertijd dienden zij een motie in vreemd aan de agenda over hetzelfde onderwerp.
GroenLinks heeft tegen deze motie gestemd, met name omdat hier uitsluitend gekeken werd naar de locatie Rembrandtlaan voor de vestiging van de Speeldoos en Bibliotheek. GroenLinks heeft meerdere malen gepoogd om de locatiekeuze bespreekbaar te maken in de gemeenteraad. Helaas zonder succes. De meerderheid van de raad besloot om het onderzoek volledig te concentreren op deze ene locatie. Zoals te lezen valt in onze Blog van destijds zien wij meer in een brede voorziening in het centrum van ons dorp.

In juni 2017 lagen er geen alternatieven meer voor. De keuze was wel of niet investeren in onze culturele voorzieningen. Daarom hebben wij ingestemd met een investering om de Speeldoos te moderniseren en tegelijkertijd het achterstallig onderhoud weg te werken.