Heidi van Otten lijsttrekker GroenLinks Baarn

dinsdag 3 december 2013, door: Jeroen Bosman

De leden van GroenLinks Baarn hebben Heidi van Otten unaniem gekozen tot lijsttrekker voor de gemeenteraadsverkiezingen in maart volgend jaar. Ze is de opvolger van Wim Genuit, die de afgelopen drie raadsperiodes het gezicht van GroenLinks Baarn in de raad was.

V.l.n.r.: Lijsttrekker Heidi van Otten, nummer twee Allal Ennahachi,
vertrekkend fractievoorzitter Wim Genuit en nummer drie Nona Salakory

Heidi van Otten voert een elftal GroenLinks-kandidaten aan. Allal Ennahachi is tweede op de lijst, die wordt gecompleteerd door Nona Salakory, Avalon de Bruijn, Alma Nijmeijer, Maurice van der Valk, Marianne de Weijer, Margreet Breukelaar, Jeroen Bosman, Ciska van den Andel en lijstduwer Wim Genuit.

GroenLinks Baarn gaat de verkiezingen in met een beknopt verkiezingsprogramma onder het motto 'Stel je voor… een Baarn op trots op te zijn'. De partij pleit voor een gemeente die niet terugtreedt, maar samen met inwoners kijkt wat er echt nodig is. De nadruk ligt op vier speerpunten: duurzaamheid, werk, zorg en ruimtelijke kwaliteit. Kleinschaligheid en direct contact met bewoners vormen daarbij de rode draad. Van Otten somt op wat dat in de praktijk betekent: "Maak afspraken met bedrijven en winkeliers om energie te besparen en de hoeveelheid afval te verminderen. Zorg ervoor dat innovatieve ondernemers en ZZP'ers elkaar kunnen ontmoeten. Bepaal samen met professionals en vrijwilligers in de buurt waar zorg nodig is. En stop om geld te steken in dure plannen, maar zorg samen met buurtbewoners voor betere trottoirs en veilige fietspaden." Volgens Van Otten geeft GroenLinks Baarn zo een eigentijdse invulling aan het begrip 'participatiesamenleving'. "Voor ons betekent dat niet: zoek het maar uit. Mensen kunnen pas de regie over hun leven in handen nemen als ze kunnen rekenen op een overheid die hen beschermt als het echt nodig is."

Vanaf vandaag staat het verkiezingsprogramma op deze website. In de aanloop naar de verkiezingen worden daar ook de standpunten over andere onderwerpen gepubliceerd.