Herhuisvesting inwonende mantelzorgers

donderdag 29 juni 2017, door: Nona Salakory

GroenLinks Baarn heeft waar het kon steeds de aandacht in de gemeenteraad en het college gevraagd voor de problematiek die kan ontstaan voor mantelzorgers wanneer de mensen die ze geholpen hebben naar een verzorgingstehuis of verpleegtehuis moeten verhuizen of, nog erger, indien ze komen te overlijden.

De mensen die mantelzorg nodig hebben zijn ziek of oud. Ze kunnen niet meer voor zichzelf zorgen. Meestal krijgen ze hulp van familieleden. Deze familieleden kunnen bij ze in huis komen wonen. Ze delen de vaste lasten samen in het ouderlijk huis.
Wanneer de zieke of bejaarde naar een tehuis moet of komt te overlijden, dan heeft dit familielid  nog 2 tot 6 maanden recht op verblijf in de woning. Dat is een contractuele relatie van de huurder met de woningbouwvereniging zoals bijvoorbeeld Eemland Wonen in Baarn.

Delen ze niet samen de vaste lasten - d.w.z. dat het familielid geen huur  of de kosten van gas en licht betaalt - dan is er geen contractuele relatie met de woningbouw en de energiemaatschappij. Na het verlaten van de woning of bij overlijden van de mantelzorgontvanger kan er in dit geval geen sprake zijn van langer verblijf in de woning.
Eemland Wonen zorgt voor maatwerk en gaat in overleg met betreffende personen om samen een goede oplossing te vinden.

In de Huisvestingsverordening Baarn is geregeld dat het ontvangen of verlenen van mantelzorg een reden kan zijn voor sociale urgentie.

De (ingetrokken) motie van GroenLinks en de PvdA op 28 september 2016 en de schriftelijke vragen die daarop volgden hebben bijgedragen aan deze positieve resultaten.