Ja of nee tegen Europa: dat is niet de keuze!

maandag 19 mei 2014, door: Alma Nijmeijer

Verkiezingsdebatten in de media beperken zich vaak tot de bekende oneliners ‘voor’ of ‘tegen’ Europa. De nadruk ligt daarbij niet op (de beste) oplossingen voor grote problemen in Europa maar op de onduidelijkheid, de ondoorzichtigheid en de bureaucratie.

Zoals u kon lezen in de krant organiseerde GroenLinks Baarn afgelopen vrijdag een informatieavond over Europa. En inderdaad, de besluitvorming in Europa kan veel democratischer en doorzichtiger. Maar veel van de onduidelijkheid en het gebrek aan informatie ligt niet in Europa maar hier! Bewindslieden uit het huidige en uit vorige kabinetten hebben voor de Nederlandse bühne andere standpunten vertolkt dan in de Europese Raad van Ministers. Door politieke partijen wordt meer over soevereiniteit gepraat dan inhoudelijk gecommuniceerd met de kiezers wat in het Europees Parlement aan de orde is.

Voor het aanpakken van grote problemen hebben we Europa hard nodig. Banken en vervuilde rivieren trekken zich niets aan van landsgrenzen en klimaatbeleid slaagt alleen als andere Europese landen ook meedoen. We hebben een sterk Europa nodig dat zuinig omspringt met land, water en grondstoffen. Dat fossiele brandstoffen vervangt door duurzame alternatieven. Dat blijft investeren in natuur en dat met een groene economie nieuwe banen creëert.

Verkiezingsprogramma GroenLinks Europa