Margreet Breukelaar opent de Wereld van Pippe

maandag 12 mei 2014, door: Nona Salakory

Op zaterdag 10 mei jl., precies op de internationale World Fair Trade dag, werd de wereld van Pippe geopend. Dit is een naamsverandering van Fair met Flair en wat voorheen de Wereldwinkel werd genoemd.

Al zo’n veertig jaar draait de winkel met haar vrijwilligers, met haar doelstelling en met de eigenaar, de Stichting Ideële Winkel. Zonder winstbejag worden hier nog altijd eerlijke producten verkocht.

De inrichting van de winkel is dieper doorgetrokken, wat veel ruimte geeft voor een groter assortiment. Naast de gangbare koffie en wijn kun je hier ook presentjes kopen als bouwdozen op zonne-energie en producten gemaakt door bewoners van Sherpa. Bijzonder is de waka waka, een lampje op zonne-energie. Wie zo’n lamp koopt, betaalt automatisch voor nog een exemplaar naar een arm land.

Het dweilorkest van Crescendo zorgde voor een warme en swingende sfeer. En menig voetje ging van de vloer. De nieuwe wethouder van Duurzaamheid,
Margreet Breukelaar onthulde samen met de vormgever Maurice van der Valk de muurschildering waar de kernwaarden van Pippe te vinden zijn.

Maurice van der Valk legde uit, dat de keuze van de naam allesbehalve gemakkelijk was. De drie P’s in de naam geven het ideële doel kernachtig weer: People, Planet, Profit.

De wethouder opende de Wereld van Pippe op een ludieke manier, door het bewijs van inschrijving als bewoner in de gemeente Baarn te overhandigen aan de bestuursvoorzitter. Met de kanttekening, dat Pippe wereldburger is. Zij sprak de wens uit dat elke nieuwe inwoner naast de nodige paperassen ook een kadootje uit de Wereld van Pippe mag krijgen.

Voorts sneed vrijwilliger Sabine van Heest de enorme taart aan en deelde iedereen in de lekkers en de bubbels.