Overlast Oud & Nieuw

vrijdag 1 januari 2016, door: Heidi van Otten

Oud & Nieuw hoort een feest te zijn, maar helaas wordt dit niet door iedereen zo ervaren. Veel mensen zijn bang voor het vuurwerk of ervaren andere overlast tijdens de jaarwisseling. GroenLinks Baarn wil graag deze overlast in kaart brengen, zodat we in de toekomst passende maatregelen kunnen nemen om Oud & Nieuw weer voor iedereen een feest te laten zijn.

Ieder jaar lezen we weer over incidenten waarbij vernielingen worden aangericht, hulpverleners worden belaagd of waarbij schade of zelfs letsel ontstaat door ondeskundig afsteken van vuurwerk. Steeds meer Nederlanders, volgens peilingen zelfs een meerderheid, zijn voorstander van een verbod op consumentenvuurwerk en zien liever dat gemeenten een centrale (professionele) vuurwerkshow organiseren. Een eerste stap hierin zijn vuurwerkvrije zones waarmee verschillende omliggende gemeenten reeds experimenteren. En met succes. De overlast in deze gebieden neemt af.

Om draagvlak te creëren voor dergelijke experimenten in Baarn, is het goed om duidelijk beeld te hebben van de ervaren overlast, maar ook van de daadwerkelijke schade die de jaarwisseling tot gevolg heeft gehad. Daarom roepen wij op om bij schade door vuurwerk aangifte te doen bij de politie en dit tevens, inclusief uw postcode, te melden bij de fractie van GroenLinks Baarn (fractie@groenlinksbaarn.nl). Indien mogelijk graag met een foto. Wij verzamelen alle meldingen en zullen daarmee het college verzoeken passende maatregelen te nemen om dit in de toekomst te voorkomen.

Wij wensen u een veilig 2016!