Schuif aan bij de eco-tafels!

vrijdag 25 januari 2019, door: Iris Weijman

Na een inspirerende eerste thema-avond op 26 november jl. over ecologisch groenbeheer in Baarn organiseren we op maandagavond 4 februari een vervolgbijeenkomst. Hiervoor nodigen we je graag uit! Dit keer worden idee├źn en wensen verder uitgewerkt aan een drietal eco-tafels. Ook wie niet op 26 november aanwezig was, kan gemakkelijk aanhaken en is van harte welkom!

ECO-TAFELS
Dat er bij Baarnaars genoeg kennis en ideeën aanwezig zijn over natuurlijk en daarmee insect- en vogelvriendelijk groenbeheer werd op de eerste thema-avond al snel duidelijk! Tijdens de tweede avond wordt dit verdiept en vertaald naar concrete plannen voor Baarnse inwoners en input voor de gemeente. Je neemt plaats aan een van de drie eco-tafels met als thema’s: 1. particuliere tuinen, 2. wijken en het buitengebied en 3. gemeente.

WAT GAAN WE DOEN AAN DE TAFELS?
Op 26 november merkten we dat er aandacht is voor drie verschillende niveaus van groenbeheer (tuin, wijk en gemeente). Omdat wij elk gebied verder willen onderzoeken, zijn er drie eco-tafels. Elke tafel start met een eigen vraag, waar we samen een antwoord op willen vinden.

WAAR KUNNEN DE ECO-TAFELS TOE LEIDEN?

Denk aan concrete tips voor het creëren van een ecologisch tuinreservaat, wijkinitiatieven met fruitbomen, tiny forests (bijvoorbeeld op schoolpleinen), bloeiende bermen, samenwerking met boerenbedrijven en input voor het openbaar groenbeheer. Aan iedere tafel zit ook een expert en gespreksleider. Zo hopen we samen een goede start te maken!
De resultaten van iedere tafel worden aan het eind van de avond aan de hele groep teruggekoppeld, waarna we met elkaar bespreken hoe we hier verder mee kunnen. En natuurlijk is er tijd om na te praten en te borrelen.

WAAROM DEZE THEMA-AVOND?
Er blijkt bij inwoners veel betrokkenheid bij het onderwerp te zijn. Dat heeft enerzijds te maken met de uitstraling van de gemeente Baarn. Bloeiende bermen geven bijvoorbeeld een extra vorstelijk beeld aan Baarn. Anderzijds is er ook veel betrokkenheid vanwege de zorgen over de vermindering van biodiversiteit en de verandering van het klimaat. Door samen ideeën voor natuurlijk groenbeheer uit te werken, geven we handen en voeten aan deze betrokkenheid. Want naast de zorgen, is er ook veel optimisme over de vele manieren om de biodiversiteit weer te vergroten en onze leefomgeving een nieuwe impuls te geven.

SCHUIF JE OOK AAN OP 4 FEBRUARI?
Help jij ook mee om de planeet gezonder en rijker te maken voor bijen, vlinders, vogels en voor volgende generaties? Deel je kennis, ideeën en wensen dan op deze avond. Het belooft net als de eerste avond weer inspirerend te worden met mooie plannen en nieuwe onderlinge verbindingen. Met z’n allen op naar een bloeiende, sociale, nog groenere toekomst voor Baarn!

De avond is op initiatief van GroenLinks Baarn tot stand gekomen, maar iedereen is welkom. Dit is een thema dat los staat van politieke richting, leeftijd en achtergrond.

De avond start maandagavond 4 februari om 20.00 uur, met inloop vanaf 19.30 uur, op de locatie van Natuur- en Milieucentrum de Groene Inval, De Geerenweg 8 in Baarn.

Meld je aan via fractie@groenlinksbaarn.nl