Wateroverlast door hevige regenbuien

dinsdag 7 juni 2016, door: Sylvia Birnie

Dat onderwerp haalde de afgelopen weken bijna elke dag het nieuws. En door de klimaatverandering zullen dit soort extreme weersomstandigheden steeds vaker voorkomen. Er valt meer regen en er valt meer tegelijk. Dat regenwater wordt in de bebouwde kom deels afgevoerd door de riolering. Maar die is niet op dit soort uitschieters berekend. We kunnen de rioleringsbuizen wel verbreden, maar dat kost handenvol geld. Er is een veel goedkopere oplossing: onttegel uw tuin!

Wist u dat bijna de helft van alle Nederlandse tuinen verhard is? Als u die tegels weghaalt, maakt u van uw tuin een natuurlijke buffer waar overtollige water in de grond kan wegzakken. Een groene tuin is bovendien gezelliger, natuurvriendelijker en op hete dagen een stuk koeler.

Het is niet zo moeilijk om een tuin goedkoop en onderhoudsarm te vergroenen. Dat is vooral een kwestie van slim ontwerpen: een border met bodembedekkers hoeft niet duur te zijn en vergt nauwelijks onderhoud. Een gazon lijkt misschien gemakkelijker, maar in voorjaar en zomer moet het  gras elke week gemaaid worden. Kies liever een heg dan een schutting: een beukhaag bijvoorbeeld neemt veel water op, terwijl een schutting het allemaal van zich af laat glijden. Bomen drinken honderden liters water per dag en zorgen voor aangename schaduw en sfeer in uw tuin. Zelfs grind is al beter voor de waterhuishouding dan tegels!

Om tuinbezitters met een verharde tuin te inspireren om (een deel van) hun tuin te onttegelen, organiseert GroenLinks Baarn een Onttegelwedstrijd. Stuur uw plan, liefst met foto’s van de huidige situatie en tekeningen van uw ideeën inclusief motivatie voor 15 juni a.s. naar bestuur@groenlinksbaarn.nl. Van het mooiste plan voeren wij gratis één vierkante meter voor u uit!