Zo moeten we de wereld in gaan

maandag 12 januari 2015, door: Allal Ennahachi

Reflectie van Allal Ennahachi in reactie op de moord op de redactieleden van Charlie Hebdo in Parijs op woensdag 7 januari 2015.

Er is al genoeg ellende op de wereld, er wordt al jaren oorlog gevoerd in de naam van God, over de rug van onschuldige burgers! Sterker nog, ze zetten burgers nu zelfs in. En wie ‘ze’ zijn, laat ik graag in het midden. Dat wil niet zeggen dat ik niet wil inzien wat er aan de hand is, nee heus niet. Sterker nog, misschien zie ik dingen beter dan veel mensen die constant op zoek zijn naar een zondebok. Degenen die zorgen voor oorlog, die haat zaaien en touwtrekken om mensen, doen allemaal het zelfde. Zij die complottheorieën gebruiken om groepen mensen tegen elkaar op te zetten en op te hitsen, behoren ook tot de groep die bezig is met oorlogvoeren. Zogenaamde theorieën, geruchten die worden aangenomen als feiten, zijn niets anders dan roddels die hun eigen leven gaan leiden en uiteindelijk van boezemvrienden aartsvijanden kunnen maken.

Vrede

Vrede is waar men elkaar durft te ontmoeten en tegemoetkomen. Op een plek waar goede en positieve energie is. Vrede is waar welwillende mensen zijn, waar men elkaar durft te vergeven, indien nodig. Vrede is waar liefde is. Wij kunnen zelf onze werkhanden uit de mouwen steken en vrede creëren.

Ontmoeting

Ontmoet elkaar, praat met elkaar. Deel knuffels uit als je dat durft, of vraag erom als je de behoefte hebt. Laten we vrede werkbaar maken door meer begrip te creëren voor elkaars pijn en verdriet. Dit kan online maar ook offline. Ik geloof dat het goed kan door beide te combineren. Online kan heel echt aanvoelen, maar het blijft nog steeds afstandelijk. Voor nabijheid is echt menselijk contact nodig. Sta open voor ontmoetingen, ontvang mensen bij je thuis als je dat durft, of ga koffie drinken met elkaar. Kom bij elkaar in de moskee, de kerk, het buurthuis of ergens...het maakt niet uit waar, maar ontmoet elkaar.

Een wereld met vrede

Een wereld met vrede, daar zou je je kind wel in willen laten opgroeien, toch? Dat voelt al veel beter aan. Een wereld waar het niet uitmaakt wat je gelooft of in wie, waar het niet uitmaakt waar je geboren of opgegroeid bent. Een wereld waar we samen kunnen eten, zingen, dansen en bidden. Een wereld waar we samen kunnen huilen als dat nodig is en waar we samen kunnen schateren van het lachen. Sterker nog, we kunnen die wereld zelf creëren: leer je kind, moeder, buurvrouw/-man, collega en je vijand lief te hebben. Leer kinderen dat vrede beter is dan ruzie maken. Geen oorlogje spelen, geen speelgoedwapens etc.

Praat met je hart met elkaar, vanuit het hart naar het hart. Er is geen verschil tussen mensenharten.

Het is aan ons

Het is aan onszelf om ons in te zetten voor vrede, dit is niet in één dag gebeurd, het is een levenslange verantwoordelijkheid, voor elke burger. Dag in, dag uit.

Ik wil echt een bijdrage leveren aan een leefbare en liefdevolle wereld en dat kan als ik me focus op deze laatste dingen. Liefde en Vrede. Jij ook? Doe dat dan, wacht niet langer. Begin vandaag. Nu. Stop met al dat negatieve en focus je op het positieve. Maak die verandering.

Wees de verandering zelf. Wees de liefde en de vrede zelf. Ik bid uit het diepste van mijn hart voor meer liefde en vrede. Wanneer we dit samen doen, kunnen we het licht van liefde en vrede in onze harten vinden en op de wereld reflecteren.